Javier Romero - Feb 16, 2006 4:04 pm (#779 Total: 782) Reading: Banderas Olvidadas. El Ejército Realista en América. Ebro 38 Q&A Gents, Here you have some questions and answers and clarifications for Ebro 1938: 1. At which point during the sequence of play does a ground unit trace supply? [4.1] (a) At the beginning of a Republican (if a Republican unit) or Nationalist turn (if a Nationalist unit) (b) At the end of a Republican (if a Republican unit) or Nationalist turn (if a Nationalist unit) (c) Anytime during either a Republican (if a Republican unit) or Nationalist (if a Nationalist unit) turn We assume (c). Correct. 2. Can supply be traced across unbridged hexsides of the Ebro? [4.1.1] (a) Yes. (b) No. We assume (b). Correct, no supply across unbridged hexsides. 3. When halving bombardment values, do you round factions up [FRU] or down [FRD]? [6.6] (a) Up (b) Down (c) Keep fractions We assume (c). (b) Round down fractions (the rules say "arrondi à l'entier inférieur") 4. Can a HQ's support factor used to support a ground unit in defence (as opposed to support of a ground unit on attack) be greater than the number of ground factors attacking? [10.1.1] (a) Yes (b) No We assume (b). Correct. See 10.1.1. (…) Los factores de apoyo de CG con los que se apoya un ataque no pueden ser superiores en número a los factores de otro tipo de unidades (infantería, caballería, tanques, etc) que participan en el ataque. Esto es, un ataque debe sumar al menos 10 o más CFs para recibir apoyo de un QG con factor de apoyo de 10. 5. Can 40 SP of infantry and cavalry units cross the Ebro by "discontinuous means" each turn or do you mean 4 SP per turn? [13.2] (a) 40 SP (b) 4 SP (c) Other (specify number) We assume (c). Actually 40 SP of infantry units may cross using "discontinuous means per turn, and up to 4 SP equivalent of other units (cavalry, tank, HQ, logistical units) may cross per turn even if there isn't a bridge built. (this represents the use of ferries, which were a small and mobile target, difficult to hit with aerial bombs) 6. Do air steps lost in prior turns still used in determining the number of air steps recovered in later turns, or are only air steps that fought and were eliminated THAT turn used to determine the number of air steps that can attempt to recover? [6.7] (a) No (b) Yes We assume (a). Players must keep track of the air steps lost during the turn and roll ONCE for every aircraft type. That is, the Republican player keeps track of the fighters lost during turn "X" and of the Bombers/Assault steps lost during turn "X". Then during the Air Recovery Phase Republican player rolls ONCE for the fighters lost and ONCE for bombers lost. The Nationalist player does the same. Do not count only air unit steps lost during air to air combat, aircraft steps lost because of AA fire are counted too. See the original rule: 0.1 - Récupération des Unités Aériennes Chaque joueur dispose d'un marqueur de " Pas Aériens Détruits " pour les unités de Chasseurs et un autre pour les unités de Bombardiers. A chaque segment de Combats Aériens, les joueurs comptabilisent les pas de perte subits par leurs unités aériennes lors des attaques aériennes et lors des feux antiaériens. A la fin de la Phase Aérienne, les deux joueurs lancent 1d6 pour chaque type d'unité aérienne, se reportent sur la Table de Récupération des Unités Aériennes et vérifient le nombre de pas de perte que leurs unités aériennes ont récupéré. Seules les unités aériennes qui ont combattu peuvent récupérer des pas. Pour cela, il est conseillé des laisser ces unités de côté avant de les replacer dans leur cadre " Unités Aériennes Disponibles ". Une unité qui récupère des pas ne peut dépasser le nombre de pas qu'elle avait avant de combattre. Une unité qui a été éliminée ne peut retourner en jeu de par la récupération de pas.